Saturday, March 07, 2009

رثاء فقيد................ياريتك معاي ا1


ثلام عليكم


فاض الدمع من عيني وانا اذكرك .فانا كلما ذكرتك ابكي...لذا ابكي طوال العمر
نعم ابكي وكيف لي ان اذكرك ولا ابكي وكيف لي ان تجول بخاطري ولا ابكي
فمن غيرك علمني طعم الحياه ومن غيرك بدونه عصتني الحياه


فبعدك لا اتذوق طعاما ولا يهنيء لي قياما
وبغيرك يؤلمني الشراب وغدي امري كله خراب



اتحسس مكانك فلا اجدك وتسالني بطيفك فلا اجبك


زل حلمي وعز كلمي وفاض امري وعجز علمي
يسالني عنك جيرانك فلا اجيب فكيف انعيك وانت الحبيب


خزلني خيالي وانا اذكرك فانا لم اراك غير يوم وداعك
كنت تعمل وتعمل ولا تطلب فداء فسلمت وغيرك شكاء



المتك الحياه وتركتك والجمك الموت فعزيتك



كنت العنك في سري فقد اتعبتني بعلتك ولم اصدم عمري مثل صدمتك



زهلت لكم ما كنت تؤديه فبعد فقدك احوجني السفيه
تسائلت بيني وبين نفسي كيف كنت اهملك واعني بما يدمرك؟
كيف احضر واشري ما يضيرك وانت تعمل بضميرك؟


لماذا لم تشكو لماذا لم تنبهني؟ ارايت كيف وصلنا بالفراق؟
ولماذا اسال لماذا؟ فقد اوجعتني واقلقت مضجعي شكوي قبل الفراق؟
وانا كنت اسكتك واخرسك كمن يقتل لص بالزقاق
وحين حل الميعاد سارعت لنجدتك وقد كسرت وحل بك المراق
فعز علي مشفيك امرك كله ولم يري بدا من ترياق
فهالني نصحه بقتلك رحمه بي وبك ولو كنت اعلم لتركتك باق



لو كنت اعلم ما اجنيه علي نفسي بتركك لالته
ونزعك من حياتي وهجرك صراطي



اجنيت عليك ام جنيت علي نفسي
سيان الامر فيهما فانت نفسي
انت مني انت انا.........تلاقي الضميران
عزرا لقلبي فلم اكن اعلم كم انت لي اطمئنان
عزرا لنفسي فكفي بفراقك عذابا وايلام
عزرا لعيني فغيابك بحر بلا شطأن
لكن عقلي لا عزر له فهو من قد عاداني
الجمني واياك الشكوي والخفقان
وسلمك لمصير عز فيه الكلام





ارثيك يا ضرسي فقد كنت لي كثير
وما علمت فضلك سوي اليوم





نداء الي اصحاب القلوب الرحيمه


تبرعوا بضرس من اضراسكم لاني ساقوم بعمليه زرع ضرس



والتعليقات هنا لمن خلعوا اضراسهم فقط


وعلي كل من يدخل ان يكتب هو خلع كم ضرس



انا بقول اهو



اثطه





ثلام عليكم

75 comments:

اسماء واحلام فى وجدانى said...

ممكن اقول يالهوى

يا خرابى

ايه ده ازاى قدرت تفارقه بعد العشرة دى كلها العيب مش عليه انت اللى ماحافظتش على النعمة

ذنبه ايه بعد ماكان عايش سالم غانم يتشرد كده

يا راجل دانا عندى ضرس بقالى 9 سنين باحايل فيه واراضيه واسلكه واحشيه
وعمرى ما فكرت مرة انى افرت فيه

كفاية كده النهاردة

راجعلك تانى

حسام غانم said...

ههههههههههه

ربنا يقومك بالسلامة

ستيته حسب الله الحمش said...

ياعم خضتني
قلت الراجل بيرثى مين

دخلت وانا ناوية انزل دمعتين زائفتين

لقيت المرحوم ضرس

ضرس؟

ضرس؟

طيب للفقيد الحدف "ياشمس يا شموسة"
ولصاحبه العوض والصبر والزرع ان شاء الله

تحياتي

د.خالدأمين said...

ياعم احمد اعمل ايه بس


مش ناقصه والنبي تانيب


انا ضايع من غير ضرسي يا جماعه


تخيلوا واحد عنده 23 سنه خالع ضرسه وفضل كم يوم يشرب في شربه وياكل في كوسه علشان يتعود علي غياب الحبيب


والمصيبه اني اكتشفت انه ليس الاول


ايه ده ؟؟؟؟
اكتشفت؟؟؟؟؟؟؟؟
انا قولت اكتشفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايوه ايوه انا اكتشفت اني خالع واحد من اعدادي ومطلعش لغايه دلوقتي

بقيت حاسس زي الراجل العجوز

اهيء اهيء اهيء اهيء


اعمل ايه بس في الدنيا دي

وبعدين ياعم احمد
الضرس كان انكسر ومفضلش فيه غير الجزر


اعمل ايه يعني

مستنيك

د.خالدأمين said...

حسااااااااااااام غانم


ضحكتك حلوه وسنانك جميله>عارفك هتقول كان عندنا كتكوت وكبر<
ماشي ماشي


اشمتوا اشمتوا



اعمل ايهه بس ياربي

د.خالدأمين said...

دكتوره ستيته

ازيك ومنوراني


هو ضرس سهل

ياخبر ابيض


طب شوفي انت بقي

مبحبش الحلويات ومش باكلها كتير؟
مش بستعمل سكر ابيض نهائي في اكلي او شربي بقالي سنين؟
وبغسل بالفرشه بس مش بانتظام؟

ومع ذلك ده حصل

الدكتور قالي دي وراثه

طب اعمل ايه


هي الجينات دي ورايا ورايا


مالهاش حل الجينات دي



انا رايح لدكتور بتاع جينات
هايعملي تحليل دي ان ايه
وكل يوم قبل النوم هاغسل التحليل بتاع الدي ان ايه بالفرشه والمعجون

ماهو مالهاش لازم بقي غسيل السنان مادام الحكايه وراثه


اثطه

انا شادي النادي said...

بص ياخالد يامين
الضرس مش كل حاجه في الدنيا
فيه حاجات تانيه مهمه ركز انت فيها عشان ربنا يكرمك ويقومك بالسلامه
وبعدين ياخي من اعمالك سلط عليكم
واحنا فرحانين فيك

بس هيجيلنا يوم وانتم السابقون ونحن اللاحقون

وربنا يجعلها اخر الاحزان

اسماء واحلام فى وجدانى said...

تصدق انا جاى على صوتك وانت بتعيط

لا حول الله يا رب

انا عندى 30 وباقول على نفسى عجزت

اومال انت تعمل ايه يا مسكين

انت بقا كده المفروض تحرص على شعرك

احسن فى حالتك دى ممكن يبيض قريب اوى

ابعد عن الجيل والشامبو المستورد

والكسكتا ضرورى صيف وشتا

راجع تانى

ومعايا قومسيون لحضرتك

د.خالدأمين said...

ازيك ياعم شادي



ياسلام

وفخور قوي وانت بتقول انا شادي النادي كده



اوك

شكرا ياباشا علي التنويه


وانا عارف ان فيه حاجات اهم من الضرس










السنه


مش كده

مش ده قصدك



لا متقلقش سناني حلوه الحمد لله




ثانكيو فيري ماتش كوره

اسماء واحلام فى وجدانى said...

للاسف الشديد

مفيش قومسيون الساعة 1 :45 صباحا

فانا اوعدك لو كان لى عمر لحد بكرة

هاكون عندك بعد المغرب

ومعايا الفريق القومى

اسف اقصد الفريق الطبى اللازم

د.خالدأمين said...

ياااااااااااااااه


انا صوتي وصلك بعيد قوي كده




بص ياعم


الاول انا عاوز اعرف انت حاسس انك عجزت ليه



وانا للامانه عندي 23 سنه وشهرين وارع ايام بالظبط


شوفت بقي


>اسماء.....متستغربيش<



ماشي ياعم احمد


انت ياعم هتثبتنا كل شويه وتقولي راجع





مشتنيينك ياعم

اسماء واحلام فى وجدانى said...

المرة دى اخر مرة ومش راجع تانى

يمكن بكرة ارجع

استودعتك من الله

لا الله الا الله

د.خالدأمين said...

في رعايه الله


ومتنساش بقي حكايه الفريق القومي دي


او الجهاز الطبي



اول مره اتمني اني كنت دخلت كليه تانيه


لو كنت دخلت اسنان

كنت لحقت نفسي



شكرا



ومستينك


انشاء الله

سما الحب said...

فعلا دماغك وانت حر فيها يا مجنون رسمي
ضرسك يا حول الله رايح تخلعه وجاي تشتكي بعد ما خلعته
طيب يلا بقي شوف مين يتبرع لك بضرس
اقولك تعيش وتاخد غيرها
وتفقد كذا ضرس

د.خالدأمين said...

كده يا ثما


بقي بتدعي عليه





ماثي ماثي



عالعموم اهو انتي




اهو اللي يكرهني





ده تاني واخر ضرس اخلعه في حياتي






انشاء الله







نفهم من كده اني هاموت قريب.........انشاء الله


او.........يمكن اعيش كتير ومخلعش




الحمد لله ان فيه تركيبات وكباري وزرع ضروس وكدهه


الحمد لله انها جات في حاجه ليها حلول

هذه حياتي said...
This comment has been removed by the author.
هذه حياتي said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

د خالد
أصلح الله شأنك وأطال عمرك وأعظم أجرك في فقيدكم المصون

خالص تحياتي واصدق مشاعري بالوفاء

Soul.o0o.Whisper said...

د.خالد

أولا : آسفة بجد على التأخير
أول مرة أشوف البوست بتاعك الوقتى

معلش


ثانيا : فكرتنى بالمأساه بتاعتى
بس الحمد لله ربنا ستر
و لحقت حشيته

كانت أيام
دا أنا كنت هأعمله حداد
بس الحمد لله ربنا ستر


على العموم الحداد مايزيدش عن 3 أيام
ماشى
ربنا يصبرك يارب

و يرحمك من الثوربة و التوسة
يووووووووه
الشوربة و الكوسة



ياللا سلام

عروسة said...

مممممممممممم خدة الدكتور وراح خد قلبي وطار وعقلي فار فار فار فين فين
معلش بئا ربنا يعوض عليك
قلتلي دقايق وراجع فين فين مرجعتش
عايزة اعرف رئيك
في انتظارك

mahasen saber said...

لا اله الا الله

لما انتا بتحبه قوى كده خلعته ليه

احنا كده يا بشر منعرفش قيمة الضرس الا لما نقلعه

سلامتك وتعيش ويطلعلك غيره
نقول امين

اسماء واحلام فى وجدانى said...

دكتور خالد

لامة قراءت موضوعك حسيت انى معجون

اسنان وبتمشا بين سنانك

كان نفسى اكونلك ابرة بنج تخفف الآمك

كان نفسى اكون الحشو واتحمل اكلك وكلامك

كان نفسى اكونلك حاجات كتير

اكتر من اللى فى خيالك

وده نابع عن حبى السريع لحضرتك

وانا مش عايزك تصدقنى او تكدبنى

لانى دى حاجة بينى وبين ربنا

وهواعلم بكده

اخوك الكبير لو تسمح

احمد

اسماء واحلام فى وجدانى said...

وكفاية كده

لاحسن هاعيط

وممكن اغرقلك مدونتك

#أحلام# said...

السلام عليكم

اذيك يا دتور خالد ذارع؟
إن شاء الله تكون بألف ثلامة

أنا اثتغربت لما عرفت إنك خلعت درثك
لإن الأيام دي
في تبييض
وحشو
وخلع أعثاب
إنما خلع فدي بقت في الحلات النادرة
وده راجع لواحد من اتنين
- إما إن ضرثك كان حالة مثتعثية وملهوش حل ذي دماغك

- وإما إنك رحت لدكتور غاوي خلع ثنان ومش عارف حاجة في الدنيا ولا في التكنولوجيا

وختاما
قدر الله وماشاء فعل

وعلى فكرة
ضرثك محظوظ إنه قدر يتغلب عليك..ويخنقك..لا ويخليك تكتب بوثت في مدونتك

ضرثك ده جامد

البقاء لله
وإنا إليه وإنا إليه راجعون


^^الفـــــــــــــاتحة^^

ربنا ما يوقعنا في شر واحنا لثة في أول الطريق

((ملحوظة..تم محاوة الدكتور حثب لغته التي يفهمها حاليا))
ههه

ثلاموووذ

كيــــــــــــارا said...

هههههههههههههههههههههه

موتني من الضحك

الف سلامه

د.خالدأمين said...

ياللل مسحت الكومنت ليه بس زعلتني منك



ياباشا اي كلام منك مقبول
انشالله حتي سندوتش فول
واي اعتذار مش معقول
هاحرمك من اكل الكبده علي طول



شرفتني يا مجهول

د.خالدأمين said...

صاحب المدونه الجميله هذه حياتي



ابتدي ردي عليك بضحكه


هههههههههههههه




ايه رايك بقي


منورني وربنا يسمع منك

د.خالدأمين said...

ازيييييييييييييييييييك
يا سووووووووووووووووووووووووول




واله العظيم تلاته واحشانا


انتي فين ياشيخه



شعب البلوجرز من غيرك ولا حاجه


معقول كده






اوعي تعمليها تاني



وبعدين انتي عملتي حداد عالدرس المحشي تلات ايام

طب انا اعمل كم يوم عالضرس المخلوع




المهم كويس انك لحقتي حشيتيه


وربنا معانا


والله العظيم كان لسه معايا واحد دلوقتي قريبي عنده بتاع حاجه وستين سنه


والله مخلعش ولا ضرس


معقول كده


الحمد لله





اثطه







ثلام

د.خالدأمين said...

عروستي





ان جاز التعبير يعني





منوراني


انتي جايه تسالي عني



مقولتيش رايك في الضرس اللي اتخلع يعني




انتي بس عزبتيني اكتر لما فكرتيني بالدكتور



وانا فعلا مرجعتش



؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




سبحان الله

بجد مش فاكر




سلاااااااااااااااااام




بس استنيني راجع



فيسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

د.خالدأمين said...

محاسن هانم


ازيك ياباشا




لا اله الا الله




ماشي ماشي



ياجماعه انا عاوز حد يصبرني



نفسي حد يقولي

متزعلش ياخالد
انا خالع كمان تلاته مثلا


افرح قوي


لما الاقي حد زيي




سلاموووووووووووووووز

د.خالدأمين said...

احمد باشا الكبير


مشرفني ومنورني ومزود مهجتي


وانت اكتر من حشو يستحمل اكلي
دلوقتي بغسل سناني دايلي وانا كنت بغسلها ويكلي
صدقني بعد ماخلعت بقيت مستغرب شكلي
بس يارب متاثرش الحكايه ديه عهلي عقلي




اسيبك بخير

ويشرفني انك تكون اخويا الكبير



اثطه

د.خالدأمين said...

فعلا كفايه كده

احسن اعيط انا كمان

ثلام

د.خالدأمين said...

هاعمل ايه بس يا احلاااااااااااااااااام



حرام عليكم يا جماعه انتوا هتعزوني وتصبروني والا جايين تانبوني وتعذبوني


الطم خدود ي والا اعمل ايهة


حرام عليكم ارحمون
ي




هو الضرس اتكسر

اعمله ايه يعني





اقتله





الفاتحه حاضر







ثلام

د.خالدأمين said...

كياااااااااااااااااارا



حبيبه الملايين


فينك من سنين


وحشتينا ووحشتناكلامك يازينه الحلوين





ثمبتك انا عالناحيتين



بزمتك مش صح





سلامتين

enjy said...

انت تحففففففففففففففففففة
يالهوى انا هلف لفة كبيرة فى المدونة دى
ربنا يصبرك على الفقيد
ثلام

طبيب فقد الامل said...

مساء الخير
اولا اسمح لى ان اقتبس بعض مما كتبته فى بوستك واعمله مقدمة لاحدى
محاضراتى لطلاب الفرقة الاولى بالكلية عندى وهسمى المحاضرة دى باسم مرثية فقيد
ثانيا يا خالد الموضوع مش موضوع وراثه الموضوع بيتوقف على وجود ثلاث
عوامل مجتمعين عالشان يحدث تسوس
- وجود اسنان
-وجود بقايا طعام
-وجود بكتريا
اجتماع الثلاثه مع بعض يعمل تسوس ومع وجود الاهمال فى استخدام الفرشاة التسوس يصل للعصب ويصل الضرس الى مرحلة الحطر ويحتاج الى علاج جذور حتى وان كسر الضرس واصبح جذر فلا يصح خلعه بل يتم علاج الجذر وتركيب دعامات ثم اعادة بناء الضرس

وفى الختام كل ضرس وانت طيب

د.خالدأمين said...

الي الاخت الفاضله المبجله الهايله انجي





ازيك وعامله ايه




واخبارك ايه



انا مبسوط جدا اني اخدت منك كلمتين حلوين كده






ويارب الجوله تعجبك بس مش هتلفي كتير لان المدونه لسه جديده ومفيش فيها غير بتاع عشر مواضيع تقريبا





عالعموم


اثطه





ثلام

د.خالدأمين said...

اللي الاخ العزيز الذي اسكتني والجمني اسمه طبيب فاقد الامل






ياخراااابي


فاقد الامل





طيب...........





بص بقي



انا كنت قاعد مع راجل قريبي امبارح عنده بتاع 20 سنه فوقالاربعين اللي في الاول

يعني عنده 60 سنه



والراجل تفضل مشكورا وقالي بالفم المليان.عمري ماخلعت ولا ضرس


وبكل ثقه واحياديالنعمه قاللي ولا هخلع عمري



ياسلام قد كده واثق




طب وانت بتستعمل الفرشه كم مره في اليوم





فرشه ايه ياعم ولا عمري شوفتها








يانهار اسود ياعم اسامه>اسمه كده<.انت عمرك ما استخدمت فرشه



وبنفس الثقه السابقه قاللي ...زولا عمري هاستخدمها



وبياكل حلويات واكل عادي وكله في الالسته





وانا العبد لله كنتبستعمل الفرشه بس للحق مش بانتظام ولا باكل حلويات كتير ولا سكر
وسناني تجري لها كده





يبقي وراثه والا لا؟


انا مش بشكك في كلامك




طب انا اعرف ناس



1_عندها سنان
2_معندهاش بقايا الاكل لانه اساسا ممكن ينام وهو بياكل ويسيب الاكل بحاله بماله بصلصته ببابا غنوجه في بقه
3_اما بقي بالنسبه للبكتيريا فهو مش بيجيله بكتيريا لانه هو اساسا بياكل بكتيريا .بمعني ان كل اكله حاجات غيربه وممكن حاجات من عالارض ومن غير لاغسيل ولا حاجه طبعا واحيانا لو غسلها هيه اساسا فهيه هتتوسخ ببقه اكتر من اللي ممكن تكون كانت عليه قبل ماتتغسل


ومع ذلك سنانهم اكس


اي والله العظيم


انا لسه شايف واحد اسمه صاصا من النوعيه دي وهابقي اجيب صورته المره الجايه انشاء الله


ويوم ما قولتله افتح لي بقيك ياصاصا

فتح حنكه


اي خشمه


لاني اكتشفت اني مينفعش اقول عليه بق او فم


لا لا لا لا

حنك او خشم


المهم فتح وظهر الفساد في البر والبحر وفي السحاب وفي الكون كله وبقت فضيحه

اوم ايه لقيتلك قوالب طوب يامعلم.طبعا مش صفين لولي زي ما بيقولوا...

والله كل سنه وسنه قد كده ومترصصين رصه عنابي



طبعا ده اخر معلوماته عن الفرشه انها حاجه كده بيقولوا عليها







يشرفني مرورك يادكتور ويارب اشوفك دايما واستمتع بكلامك



وبشرفني انك تاخد كلامي ده وتستخدمه كعبره لاولي الالباب



وواضح انك محاضر في الجامعه

نبيه انا مش كده

ازاي بس فاقد الامل


ثلام

Dr.Mohammed Gohary said...

وربنا العظيم أنا قريت الموضوع
جالي حالة انبعاج لا شعوري انت عارفها

ههههههههههههههههه

عمك أسامة عنده 60 وما خلعش ولا ضرس
هههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههه

ياض بطل حقد عالبشر

دانتا غرييييب يا هاني


عموما البقاء لله يا برنززززز

شد حيلك

ونتقابل في مركز زراعة الشعر
المرة الجاية
هههههههههههههههههه

تحياتي يا مبجل
يا مفــخرررررررررررررره
هههههههههههههههه

#أحلام# said...

مش القصد نعاتبك يا خالد بيه
دي وسيلة غلط
إنك تدور ع العقاب بدل ما تدور على الحل للغلط

بس عشان تحافظ على باقي سنانك


ربنا معاك ياااارب
يا رب

د.خالدأمين said...

ماشي يا جوهري بيه



ماشي





حقد ايه بس



انا بحقد





عمري ما حقدت





يعني انت مثلا مخلعتش ولا ضرس{يابن اللذين}ومع ذلك انا عمري ماحقدت عليك





{نفسي اعرف انت ازاي مخلعتش لغايه دلوقتي}هاااااااااااااااااااااااااااا


يابختك يابختك






يا بختكككككككككككككككككك







عمري ما حقدت علي حد






وبعدين ايه حكايه زرع الشعر دي




لا ياحبيبي انت اللي هتروح للمركز لوحدك




اسرح







ثلام

د.خالدأمين said...

ماشي يا احلام





بس انتي احلام مين بالظبط







ده اسم كودي








بس انا شاكك







اوهي بالظبط يا احلام


عاوزين حل للموضوع ده

ايمان روحي said...

هههههههههههه
لا بجد انت تحفه
انا اول مقريت بصراااااااحه قلت شو هالكلام وياتري لمين
بس كنت مرعوووووبه من الصور
ههههههه
بالاخر تطلع رثاء ضرس
ههههههههه
الحمدالله انا مخلعتش ولا ضرس بس دخلت علق من غير اي خلع
تحيتـــاتي

عاشقه وغلبانه said...

انت لازم تفكرني يعني
انا خلعت ضرسين بأذن الله
وبنفس السيناريو
انا اساسا عندي نقص كالسيوم واسناني ضعيفه
ربنا يستر ع الباقي

Anonymous said...

يلا معلش يا دكتور
تعيش وتاخد غيرها بقى
وبعدين ربنا بيعمل كدة علشان لما تتخرج وتشتغل تحس بالام المرضى اللى المفروض انك تعالجهم
وبالنسبة للسنان والدروس والحاجات دى يا عم انت بتتدلع
انا لحد دلوقتى حاشية 6 سنات وعادى جدابس صراحة مجربتش الخلع وربنا ما يورينا

شباك موارب said...

احسن احسن تستاهل

وعشان تتغاظ اكتر انا ماخلعتش ولا ضرس
هههههههههههههههههههههههههههه


ثلام

د.خالدأمين said...

عاشقه وغلبانه



ازيك ياجميل



علي فكره احنا شكلنا هنبقي اصحاب اخر حاجه


واله العظيم





انا بحب كل حد خالع




وانتي خالعه؟






هههههههههههه





مش كده


مش انتي خالعه



عليكي باللبن والجبنه البيضه بقي


اشطه



ثلام

د.خالدأمين said...

ايمان روحي





ازيك ومنوراني


اه رثاء ضرس


تخيلي





بكره لما يبقي عندك 80 سنه وتخلعي هتحسي بالفرق


اشطه

د.خالدأمين said...

ياللي مسمتيش نفسك



مش عارف ليه





يمكن علشان ملقتيش سم




المهم


ربنا معاكي في السنان المحشيه بتاعتك دي






وربنا ما يخليكي تجربي الخلع

د.خالدأمين said...

ماتشي يا شباك





ربنا يديم عليكي الصحه

د.خالدأمين said...

وبعدين يا ايمان


انتي عندك



17 سنه



هتخلعي فين بس

موناليزا said...

الف سلامة عليك

ايمان روحي said...

ههههههههههه
مش بقولك تحفه
بس والله تحفه جميله جدا
وياسيدي لم يبقي عمري 80سنه واخلع ضرس اكيد هفتكرك
بعيد الشر طبعا
هههههههههه
لاني رح استعمل سيجنل تو
هههههههه
بس علي فكرة انت كشفت نفسك انت قلتلي لوبقي عمرك 80 هتحسي يعني انت حسيت بالوجع
يبقي عمرك مش 22
اعترف عمرك كام
هههههههه
تحيـــاتي

د.خالدأمين said...

موناليزا

امين

د.خالدأمين said...

ايمان روحي




والله انتي اللي تحفه



ايا كانت تقصدي ايه بتحفه دي




سواء كانت حلوه او شتيمه





اشطه





انا عندي 23 وشويه





وبعدين كلامي بيعني دعوه ضمنيه ليكي بطول العمر





اشطه



ثلام

بذرة امل said...

أنا عن نفسى والحمد ما خلعتش ضرسى بقالى تقريبا كدة اكتر من 10 سنين
وبدعى ربنا ما اتعرضش للتجربة دى تانى
بجد صعبة اوى

دعاء مواجهات said...

هههههههههههههههههههههه

اية ياعم لادووماغ العالية دى

ربنا يخليلك الباقيين ويتربوا ف عزك

بيس

Anonymous said...

أحلام مين؟
انت مش عارفني
!
وعجبي

ثلاموووذ

تحياتي
أحلاااام إيميل بايظ

Asmaa said...

كما قال طبيب فاقد الأمل
و جود كلا من :
البكتريا
بقايا الطعام
الأسنان
يسبب حدوث التسوس عن طريق قيام البكتريا الملتصقة على أسطح الأسنان بما يسمى البلاك بتحليل و تخمر بقايا الطعام ( خاصة الكربوهيدرات ) منتجة الأحماض التى تسبب ذوبان أو demineralization للأسنان و ذلك مع توافر عامل الوقت الذى يحدد إذا كان التسوس حاد أو مزمن مثل أى مرض آخر .
و إن كان وجود اللعاب يؤخر من عملية التسوس حيث يحاول معادلة درجة الحموضة و لكن ذلك يأخذ حوالى من 30 إلى 60 دقيقة بعد كل وجبة تحتوى على سكر كما يساعد اللعاب فى حدوث remineralization للأسنان .
و ليست كل المواد الكربوهيدراتية لها نفس القدرة على حدوث التسوس فالمعقد منها مثل النشا أقلهم ضررا لأن النشا لا يُهضم كاملا فى الفم أما سكر السكروز هو الأكثر خطورة و للأسف هو الأكثر شيوعا و استعمالا فى المنتجات الغذائية المختلفة .



أما بقى عن الناس اللى عندها
البكتريا و بواقى الأكل على طول زى صااااااااااااصاااااااا
فدول ربنا حباهم
1 - بأسنان لها انحناءات و تضاريس تمنع لصق البلاك و البكتريا عليها .
2 - كما أن اللعاب يقوم بمعادلة الحموضة و حدوث الـ remineralization بسهولة .
3 – حركة كلا من اللسان و الشفايف أثناء الكلام تقوم بعمل غسيل للأسنان .
4 - وجود الفلوريد و هو موجود بكثرة فى ماء الآبار و أيضا الشاى فهو يضاعف مقاومة الأسنان للأحماض و التسوس .



و تدخل الوراثة فى التسوس بيكون قليل جدا لكن تقدر تقول عادات موروثة اكتر من كونها جينات

Asmaa said...

و للحفاظ على ما تبقى من أسنانك الـ 30 الباقيين لابد من :


1 – اتباع نظام غذائى قليل الكربوهيدرات خاصة القابل منها للتخمر و تقليل مرات الاستهلاك و الأفضل الاقتصار على أوقات تناول الوجبات لتقليل أوقات الـ demineralization و إعطاء فرصة لحدوث الـ remineralization .

2 – العناية بالفم و الأسنان و ذلك بغسلها باستمرار للتخلص من البلاك و ما يحويه من بكتريا .

3 - استعمال الفلورايد و هو موجود فى معجون الأسنان و ماء الشرب و ( غرغرة الفم ) .


و كويس إن ضرسك خلاك تبدع و تقول الكلام الحلو ده لترثيه
مشكور هذا الضرس الفقيد

أنا حاسة إنى كنت بألقى محاضرة
يا رب ما كونش طولت عليك و زهقت
و أكون قدرت أفيدك


و سلاموز
اشطة

ايمان روحي said...

دكتولر خالد علي فكرة انا والله مش بشتمك بالعكس تحفه جاجه جميله بنظري وبشكرك علي دعوتك اللي

والعمر كلوا يارب يمتدلك بالخير
بس انا كنت بهزر مش اكتر
بالتوفيق
تحيـــاتي

د.خالدأمين said...

يابذره

ازيك


يارب ماتجربيها تاني نهائي وتفضلي طول عمرك باسنان جميله ونظيفه ومش مسوسه ومنحنيه زي بتناعت صاصااشطه



ثلام

د.خالدأمين said...

دعاء مواجهات



ازيك ومنوراني ويارب دايما اشوفك



ويارب يخليلي الباقيين وامين علي دعائك ده

د.خالدأمين said...

عارفك يا ام اميل ايظ



انا اعرفك من وسط البلد
المهم اشوفك بخير والايميل يتصلح يا كنج

د.خالدأمين said...

يا اسماء

والله اقولك يادكتوره

المهم



انا متشكر جدا علي المعلومات الجميله بجد دي





واللله العظيم انا قريت كتيييييييييييير عالنت عن الاسنان



ومكنتش مستمتع قد ما انا مستمتع وانا بقرا كلامكى دلوقتي



بجد كلام عظيم وهايل


وده اللي كامن نفسي كل حد يعمله


انه يحكي معرفته او علمه او حنتي خبرته عن السنان والخلع والحفاظ عليها وكده



وبجد بجد بجد متشكر جدااااااااااااااااااااااااااااااا
للمعلومات الهايله دي

اللي بجد وضحت كتير قوزي ليه

(أم البنين) said...

يا الله
ذكريات مؤلمة
أتعلم يا أخي
سمعت شيخا يقول أن أقوى المعادن على وجه الأرض هو الألماس...وبعده ميناء الأسنان
سبحان الله
ونحن السبب في فساده وتسوسه وتفتته بما نأكله
وبإهمالنا للسواك
شفاك الله وعافاك
وبارك لك في باقي أسنانك

د.خالدأمين said...

شكرا لتشريفك يادكتوره

وشكرا مره اخره علي المعلومه الجميله والجديده


تخيلي قوه المينا تلك علي فطرتها التي خلقها الله عليها ومع ذلك فنحن نهملها للدرجه التي تضعفها لتلك الدرجه


اشكرك مره اخره



سلام

~ dr.Sondos ~ said...

ذكريات مؤلمة فعلا
ربنا يتم شفاكم على خير
ويبارك لكم فى بقية الأضراس

عليكم بالسواك فإنه مطهرة للفم مرضاة للرب

ريمان said...

ايه ده ايه ده

اهي المدونه دى

انا اول ما دخلت هنا ضرسى وجعنى


هههههههههههههه


لا بجد دمك خفيف يا دكتور اوى


تحياتى لك

د.خالدأمين said...

د.سندس










حاضر





السواك والمعجون وكله



عندي حمله تنضيفات




حد عارف قناه طيور الجنه








اشكرك




فيسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

د.خالدأمين said...

ريمان شرفتيني




ومتقلقنيش انتي كمان علي ضرسك





الف سلامه وابقي طمنيني اصلي مش هاعرف انام





اصلي شارب شاي





سلام

الفقيرة إلى الله أم البنات said...

هو ياريت تلاقى حد يتبرع لينا كلنا
إلا الموضوع ده

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

انا بعد ماتخطبت من جوزي خلعت ضرس وكأن الضرس غار عليا من خطيبي وابي ان يكمل معي حياتي واعلن انه يااما هو يااما الجواز وبالطبع لو كان تكلم وقالها صراحة لاخترته هو بدلا عن رجالة الدنيا
يالا ضرس وراح
بس عندي اتنين حشو عصب وصلحه وفوقيهم طبقة اسمنتية مثبتة من الطرابيش
وعندي سنة بايظة وعندي ناب بيلعب في مكانه
وناب تاني طالع علي صاحبه مزهقه
احمد ربنا ياعم اللي يشوف بق غيره يهون عليه بق سعادته
دمتم بالصحة والاسنان والضروس
سحر غريب

Anonymous said...

دى تفرقة بقى مسحته ليه طيب شكرا بس متستناش منى اى تعليقات تانيةبعد ده وشكرا يادكتور

Anonymous said...

حصل سوء تفاهم سورى الكومنت الى فوق ده بتاعى حصل خير خلاص كنت فاكرة ان الكومنت اللى اتمسح بتاعى وبعدين افتكرتك انى معملتش كومينت هنا اصلا

سورى يادكتور
بس عندى سؤال انت مسحت الكومنت ليه ها قول ليه ليه اصل انا فضولية

Broken Heart said...

خلعت ضرسك
وماله يا خويا مش عيب
يلا ع البركة

بس متعملش ف نفسك كدة مفيش حاجة تستاهل كلة بيطلع ف الغسيل
وكلنا لها

وبعدين هو مش كان تاعبك خلاص

الضرس اللي يجيلك منه الريح
اخلعه واستريح

ربنا يعوض عليك يا خويا

مع تحيات
الدكتور شديد